Reis-aanbod

Waarom Birkenstock exclusiever is dan andere sandalen

Voor velen zijn Birkenstocks een betekenisgever voor een bepaald soort vrolijke weldoener. Inderdaad, toen Natalie Portman het veganisme verdedigde in een recent interview met Harper’s Bazaar, betoogde ze: “Er is een indruk dat veganisten allemaal spruitjes en Birkenstock sandalen zijn, maar het is een meer glamoureuze levensstijl dan wordt uitgezonden”.

Maar Birkenstocks zijn nu ook glamoureus. Op de Oscars in februari droeg acteur Frances McDormand gele Birkenstocks met haar Valentino haute couture jurk, waarmee een nieuwe samenwerking tussen de twee merken werd gepromoot.

Birkenstock had verschillende aangepaste paren voor McDormand gemaakt, in verschillende tinten, en wist niet zeker of ze die zou dragen totdat het evenement begon en de website explodeerde. “Ik heb deze sandalen het grootste deel van mijn volwassen leven gedragen,” zei McDormand daarna. “Ze hebben me fysiek en filosofisch gevormd. Het enige wat ik wilde was een paar in mijn favoriete kleur: zuurgeel.

Net zoals Birkenstocks hebben geprofiteerd van een algemene trend voor lelijke schoenen, hebben ze ook gefloreerd in een klimaat waar activisme en milieubewustzijn nieuwe gesprekspunten zijn voor het stijlbewustzijn.

Birkenstock spreekt tot een “woke” consument door het gevoel te vermijden een groot bedrijf te zijn, ondanks het aantal schoenen dat dagelijks wordt weggepompt. Het bedrijf heeft dit mede gedaan door op zijn hoede te zijn voor het internet en heeft pas minder dan vier jaar geleden zijn e-commerce website gelanceerd.

Het heeft ook luidkeels kritiek geuit op Amazon, de overvloed aan nepvoorraden op het platform geslagen en geweigerd om samen te werken met retailers die via het platform verkopen. Er zijn geen plannen om de productie naar goedkopere sferen te verplaatsen.