De populariteit van Havaianas in Brazilië

Mensen dragen ze naar de winkel, rond het huis, uit met vrienden, en zelfs tijdens het voetballen of op de werf en in de bouw. Je vindt ze op de voeten van zowel vrouwen, mannen als kinderen. Met hun felle kleuren en iconische design zijn ze een symbool van de levendige cultuur van het land en doordringen ze elke sociale laag van de samenleving, van de smalle steegjes van de favela’s tot de chique winkels en geraffineerde musea van het centrum van São Paulo.

Toch werden de Havaiana’s niet altijd zo breed gedragen. De makers van Havaianas hebben het ontwerp gemodelleerd naar “zori”- een soort Japanse sandaal gemaakt van rijststro en verkochten de sandaal voornamelijk aan arbeiders met een lager inkomen en gezinnen voor wie comfortabele, duurzame schoenen te duur waren. Om de afgelegen dorpen en steden te bereiken waar hun klanten gewoonlijk woonden, verzamelden kaderleden van Alpargatas, het bedrijf dat eigenaar was van Havaianas, een vloot van verkopers die de teenslippers in hun busjes verpakten en ze naar het Braziliaanse platteland reden. Vaak stonden de stedelingen in de rij om de verkopers te begroeten als ze aankwamen, met de bedoeling om de goedkope, comfortabele sandalen te kopen die in plastic zakken werden verkocht.

Binnen twee jaar hadden de meeste Braziliaanse arbeiders met een laag inkomen een paar Havaiana’s in bezit. In 1980 nam de Braziliaanse regering Havaianas op in een lijst van producten die “fundamenteel zijn voor het Braziliaanse leven”. Dankzij de steun van beroemdheden en een aantal uitstekende marketingcampagnes zijn de sandalen sindsdien geleidelijk aan hoger in de markt gezet en internationaal uitgebreid. Hoogwaardige retailers als Nordstrom en Saks Fifth Avenue verkochten de schoenen in de Verenigde Staten. Toch hebben de Havaiana’s hun identiteit als sandaal voor alledaagse mensen niet verloren. Vandaag de dag kopen Brazilianen 200 miljoen paar sandalen per jaar, een bijzonder indrukwekkend totaal gezien de Braziliaanse bevolking van iets meer dan 200 miljoen mensen.

Wil je zelf ook mooie Havaianas slippers scoren voor een mooie prijs? Kijk dan direct in de Havaianas sale van The Little Green Bag!

Waarom Birkenstock exclusiever is dan andere sandalen

Voor velen zijn Birkenstocks een betekenisgever voor een bepaald soort vrolijke weldoener. Inderdaad, toen Natalie Portman het veganisme verdedigde in een recent interview met Harper’s Bazaar, betoogde ze: “Er is een indruk dat veganisten allemaal spruitjes en Birkenstock sandalen zijn, maar het is een meer glamoureuze levensstijl dan wordt uitgezonden”.

Maar Birkenstocks zijn nu ook glamoureus. Op de Oscars in februari droeg acteur Frances McDormand gele Birkenstocks met haar Valentino haute couture jurk, waarmee een nieuwe samenwerking tussen de twee merken werd gepromoot.

Birkenstock had verschillende aangepaste paren voor McDormand gemaakt, in verschillende tinten, en wist niet zeker of ze die zou dragen totdat het evenement begon en de website explodeerde. “Ik heb deze sandalen het grootste deel van mijn volwassen leven gedragen,” zei McDormand daarna. “Ze hebben me fysiek en filosofisch gevormd. Het enige wat ik wilde was een paar in mijn favoriete kleur: zuurgeel.

Net zoals Birkenstocks hebben geprofiteerd van een algemene trend voor lelijke schoenen, hebben ze ook gefloreerd in een klimaat waar activisme en milieubewustzijn nieuwe gesprekspunten zijn voor het stijlbewustzijn.

Birkenstock spreekt tot een “woke” consument door het gevoel te vermijden een groot bedrijf te zijn, ondanks het aantal schoenen dat dagelijks wordt weggepompt. Het bedrijf heeft dit mede gedaan door op zijn hoede te zijn voor het internet en heeft pas minder dan vier jaar geleden zijn e-commerce website gelanceerd.

Het heeft ook luidkeels kritiek geuit op Amazon, de overvloed aan nepvoorraden op het platform geslagen en geweigerd om samen te werken met retailers die via het platform verkopen. Er zijn geen plannen om de productie naar goedkopere sferen te verplaatsen.