De reis die een klant aflegt van een eerste kennismaking met je merk tot aankoop of aanvraag is voor ieder bedrijf verschillend. Eén ding is zeker: de social media van jouw bedrijf spelen hierin een grote rol. Hoe dat zit, leggen we je graag uit aan de hand van de verschillende stappen in de klantreis.
1 – BewustwordingDe eerste stap in de klantreis is bewustwording. Iemand komt via social media in aanraking met jouw bedrijf. Het doel hier is om de aandacht van de (nu nog potentiële) klant te trekken en hem of haar geïnteresseerd te maken in jouw product of dienst.
2 – InteresseZodra de potentiële klant zich bewust is geworden van jouw bedrijf, begint de interessefase. De klant gaat op zoek naar meer informatie over jouw product of dienst. Dit doet diegene bijvoorbeeld via jouw social media of jouw website. Het doel is nu om de interesse van de klant vast te houden. geef hem of haar meer informatie over jouw product of dienst.
3 – OverwegingIs de klant geïnteresseerd? Dan gaat hij over tot overweging. De klant zal verschillende opties gaan vergelijken en een afweging maken tussen jouw product, of die van de concurrent. In deze fase wil je de klant overtuigen van de meerwaarde van jouw product of dienst, ten opzichte van die van de concurrentie.
4 – BeslissingVerschillende opties zijn overwogen. Nu gaat de klant richting de beslissingsfase. Gaat hij wel of niet tot aankoop over? Het doel hier is om de klant écht te overtuigen om voor jouw product of dienst te kiezen.
5 – AankoopWanneer alle stappen zijn doorlopen, volgt de laatste fase in de klantreis: de aankoop. Biedt een soepele en prettige aankoopervaring aan. wie weet komt de klant dan wel terug voor meer
Social media strategieBovenstaande punten zijn allemaal te verwerken in de social media strategie van jouw bedrijf. Door op social media te adverteren, spreek je je doelgroep via meerdere social media kanalen aan. Je leidt ze vervolgens naar jouw websites, waar jouw publiek wordt voorzien van de informatie die ze zoeken. |
https://www.traffictoday.nl |